Mijn kart

Een kart bestaat uit veel onderdelen. Om een maximale prestatie te bereiken moet alles perfect zijn afgestemd op elkaar. Het frame, de stuurstang, de wielen en natuurlijk de motor. Regen, droog, warm of koud. Alles heeft invloed op de afstelling. Iedere keer is het zoeken naar de beste afstelling om zo het maximale te bereiken. Dus als je dacht dat het alleen gasgeven en rijden is, dan heb je het mis.

Het chassis

Wat buizen, een as en stuurstang. Ja van buiten kan dit zo lijken. Niets is minder waar. Ik heb zelf een Falcon en Parolin frame met de volgende specificaties:


  • Wiel basis: 950mm

  • Achter breedte: 586mm

  • Voor breedite: 635mm

  • Lengte: 1300mm

  • Tank inhoud: 4 liter

  • Rem systeem: hydraulisch op achteras

  • Rem schijf: 155 x 4mm

  • As: 30 x 5 x 960mm


Motoren

Ik heb op mijn twee karts twee verschillende motoren. Mijn eerste kart is voorzien van een Honda Cadet motor. Dit is een zogenaamde 4 takt motor.

* Honda Cadet

* 160cc

* Topsnelheid: +/- 85 km/u


Mijn tweede kart is voorzien van een IAME motor. Dit is een 2 takt motor. Deze draait tot 15.000 toeren en maakt dan ook een ander geluid als mijn 4 takt.

* IAME Engines

* 60 cc

* Topsnelheid +/- 100 km/u

En dan de rest

Wielen, bumpers, stuur, velgen, banden, stoeltje, remkabel, gaskabel, pedalen. Het tandwiel, ketting en natuurlijk de uitlaat. Er zitten heel veel onderdelen op. En alles moet voldoen aan voorschriften. Dus je mag niet zomaar iets maken en aan de start verschijnen. Zelfs de motoren zijn verzegeld.

Dit zorgt niet alleen voor een eerlijke sport, maar is ook voor de veiligheid. Tijdens een wedstrijd wordt ook altijd tijdens een technische controle nagekeken of je kart voldoet. Is er iets mis? Dan helaas.

Share by: